Atkaltikšanās 9. Baltijas valstu pieaugušo izglītotāju vasaras skolā
2019. gada jūlijā Aizkraukles interešu izglītības centra
darbinieki piedalījās tradicionālajā, - nu jau 9. Baltijas valstu pieaugušo
izglītotāju vasaras skolā, kas šogad norisinājās Pasvālē, Lietuvā.
Vasaras skolas laikā dalībnieki tika iepazīstināti ar Lietuvas Pieaugušo izglītības asociācijas jauno prezidenti Ingu Jagelavičiūti un izmaiņām valdē. Bijusī Asociācijas vadītāja Vilija Lukošūnienė tagad ir valde locekle un kopā ar savu kolēģi Arūni Taunieti uzņēmās šī gada vasaras skolas organizācijas procesu.
Bijusī Asociācijas vadītāja (attēlā pa labi) Vilija Lukošūnienė kopā ar savu kolēģi Arūni Taunieti (attēlā pa kreisi)
3 emocionāli piesātinātas dienas tika veltītas kopīgai tēmai “Emocijas mācību procesā: palīdz vai traucē?” 36 Baltijas valstu dalībnieki dalījās pieredzē un metodēs, nodrošinot dažādas ar emocijām saistītas meistarklases darbā ar pieaugušajiem.
Lietuvas kolēģi dalībniekus iepazīstināja ar Lietuvas Pieaugušo izglītības asociācijas dalību jaunā Erasmu+ projektā “Mācīšanās motivācijas uzlabošana”. Grupu darbā notika dalīšanās pieredzē, kā pieaugušo motivāciju ietekmē pārāk daudz vai pārāk maz pozitīvo un negatīvo emociju. Pieredzes un viedokļi šajā jautājumā bija dažādi un to ietekmēja pieaugušo mācīšanās mērķgrupas, mācīšanās mērķis un paredzamais rezultāts.
Igauņu kolēģi savukārt prezentēja metodi, kurā, izmantojot mūziku, pieaugušais pauž savas šeit un tagad emocijas zīmējumu veidā. No gatavajiem zīmējumiem tiek veidota "izstāde", kurā pārējiem dalībniekiem bija jācenšas nolasīt zīmējumos attēlotās emocijas un uzrakstīt darba autoram savu novēlējumu saistībā ar darbu. Uzdevums par vērtību noteikšanu, sākot no katra individuālajām vērtībām un "izaudzējot" tās līdz vienas lielas grupas kopējai 5 vērtību izlasei nebija viegls. Domas un viedokļi dalījās, jo kā refleksijā par par šo uzdevumu izteicās paši dalībnieki, izpratne par konkrēto vērtību, tās definīcija un tās paplašinātās variācijas par konkrēto vērtību ir tik pat atšķirīgas kā katrs no mums.
Latviešu kolēģi bija sagatavojuši trīs dažādus uzdevumus, no kuriem laikietilpīgākais bija pīšanas meistarklase no niedrēm. Pīšanas procesā procesā tika piefiksēti vairāki mācīšanās posmi, kuros katrs no dalībniekiem piedzīvoja dažādas emocijas; interesi, apjukumu, frustrāciju, kritiskumu, muļķību, relaksāciju, pretestību, prieku, pārsteigumu u.c. Grupu darbā katrā no šiem mācīšanās posmiem bija jāsniedz idejas androgoga rīcībai, pamanot šīs emocijas izglītotājos.
Vasaras skolas laikā Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pieaugušo izglītotāji tikās arī ar Pasvalio rajona pašvaldības vadītāju Gintautas Gegužinskas domes sēžu zālē, kur bija jūtams vietējais patriotisms, jo gan sēžu zāle, gan pašvaldības koridori bija dekorēti ar vietējās mākslas skolas skolēnu zīmēšanas, gleznošanas, papīra plastikas un lielformāta keramikas darbiem. Tikšanās laikā iepazināmies ar Pasvāles pašvaldības darbu, lielākajiem projektiem un sadraudzībām. Interesanti ir tas, ka Baltijas valstīs pieaugušo izglītības sistēmas tomēr darbojas diezgan atšķirīgi.
Pēc ekskursijas pa Pasvāli, noslēgumā interesanta bija vietējā iedzīvotāja Sgitas izstrādāta kulinārā mantojuma neformālās izglītības programmas “Pa alus ceļu” piedzīvošana. Tā bija emocijām bagāta un piesātināta ar patiesu un sirsnīgu lokālpatriotisma devu, savas dzimtas tradīciju apzināšanu, turpināšanu un lološanu. Sākot ar dzimtas vēsturi 4 paaudzēs un muzeju, kas izveidots dzimtas alus darīšanas prasmju un kulinārā mantojuma popularizēšanai. Beidzot ar bagātīgu kulinārijas šedevru garšošanu, alus degustāciju, un kārtīgu muzicēšanu kopā un atsevišķi.
Refleksija par vasaras skolas norisi notika Pasvāles kultūras centra un pašvaldības pagalmā, kur, zīmējot ar krītiņiem uz zemes, katrs izpauda savas emocijas par piedzīvoto šajās trīs dienās. Nākamā, pēc skaita 10. Vasaras skola tiks organizēta Latvijā.
Ziņa Pasvāles pašvaldības mājas lapā: http://www.pasvalys.lt/lt/naujienos/1/pasvalyje-lankesi-baltijos-saliu-andragogai:6791?fbclid=IwAR3u9XraZmiUm72lX05HtvUEYumxlwMy9DnyQUnj1IWZegJfInsOCvP9SmA